والدین به عنوان آیینه

شما همه دنیای کودک هستید، یعنی منبع همه آرامش و امنیت به دور از ترس و درد. او در ساعات بیداری درباره خودش از شما یاد می گیرد.

?نوزاد از لبخند شما یاد می گیرد که لذت بخش است، از تماس شما یاد می گیرد که امن است. از پاسخ شما به گریه او یاد می گیرد که موثر و مهم است. این ها اولین درس های با ارزش و سازنده¬ی اجزای اعتماد به نفس کودک شماست.

?نوزادانی که تسکین داده نمی شوند، مراقبت نمی شوند، کسانی که با آنان صحبت نمی شود، در گهواره تکان داده نمی شوند و مورد عشق قرار نمی گیرند، درباره ارزش خود درس های دیگری یاد می گیرند این ها اولین درس های اعتماد به نفس پایین اند.

همانطور که کودکان بزرگ تر می شوند، آیینه های دیگری خواهند داشت که به آن ها نشان خواهد داد چه کسانی هستند. معلمان، دوستان و کودکانِ دیگر همه این نقش را ایفا خواهند نمود اما کودک به بازتاب آیینه ای بازگشت خواهد نمود که پدر و مادرش این احساس ارزشمند بودن را به او انتقال داده بودند.

?لازم به تذکر است فراهم کردن آیینه ای مثبت برای نوجوانان به این معنا نیست که آنان هر کاری انجام می دهند، تایید کنید. برای افزایش استدلال و جامعه پذیری کودکان شیوه ای با اعتماد بنفس قوی وجود دارد که مستلزم این است که به کودک خود، به خود و به الگوهای ارتباطی تان نگاه کنید.

منبع: کتاب چگونه اعتماد به نفس را در کودکانمان افزایش دهیم.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 6 =