معرفی حیوانات ؛ شیرها

شیرها پستاندارانی گوشت خوار جزو خانواده گربه سانان هستند و به خاطر اندازه ، قدرت و مهارتشون در شکار جزو بزرگ ترین اون ها هم حساب میشند و به همین دلیل بهشون سلطان جنگل گفته میشه. رنگ شیر از زرد تا قهوه ای تیره متفاوت هست و شیرهایی به رنگ سفید هم وجود دارند. دم همه آن ها گلوله ای و پشمالوست. جالبه بدونید توله شیرها به صورت خال خالی به دنیا میاند ولی کم کم که بزرگ میشند خال هاشون از بین میره. شیرها بین همسانان خودشون خیلی اجتماعی محسوب میشند و به صورت گله های سه تا چهل تایی زندگی می کنند.
شیرها
هر گله نهایتا شامل دو تا شیر نر میشه که بین دو تا چهار سال تو گله زندگی می کنند و بعد از دوستانشون جدا میشند و تنها زندگی می کنند. البته گاهی هم شیرهای نر جدید میان و اونا رو از گله بیرون می کنند و خودشون وارد اون گروه میشند و متاسفانه توله شیرهای قبلی رو می کشند چون که میخوان فقط بچه های خودشون تو اون گله باشند. نرها رو میشه از یال هاشون شناخت ، وزن اونا گاهی تا ۲۵۰ کیلوگرم هم میرسه ، وظیفه شیرهای نر دفاع از قلمرو گله هست.
شیرهای ماده از نرها کوچک تر هستند و یال ندارند و وزنشون بیشتر از ۱۸۰ کیلوگرم نمیشه. تو هر بار زایش شیر ماده ۱ تا ۴ توله شیر به دنیا میاره. وظیفه ماده ها معمولا شکار و پرورش بچه ها هست. توله شیرها هم معمولا بین ۸ تا ۱۰ ماهگی در شکار مادر هاشون رو همراهی می کنند ولی از ۱۸ ماهگی می تونند تجربه شکار واقعی رو به دست بیارند. غرش شیرهای نر خیلی معروفه که معمولا بعد از غروب افتاب و تا ۸ کیلومتر دورتر هم به گوش میرسه. البته شیرها بعد از سن دو سالگیه که تازه می تونند غرش کنند.
روششون واسه شکار اینجوریه که گله ای شکار رو محاصره و بهش حمله می کنند و خیلی هم خوش اشتها هستند و تو یک وعده میتونند تا ۱۸ کیلوگرم گوشت رو بخورند. البته بعد از همچین شکم چرونی اون ها تا ۲۰ ساعت چرت می زنند. بیشتر شیرها در آفریقا زندگی می کنند و البته تعداد کمی هم در کشور هندوستان هستند. قبلا در ایران هم شیرها وجود داشتند اما متاسفانه کاملا از بین رفتند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − دوازده =