گرما، هوای شرجی و یک جنین داخل شکمتان! به نظر می‌رسد بارداری در فصل گرم اوضاع را سخت‌تر می‌کند اما با رعایت برخی اصول می‌توانید راحت این دوره را طی کنید. 

وقتی شما باردارید، درجه حرارت بدنتان کمی بالاتر از حد معمول است. این گرمای اضافه‌شده باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید اما مساله مهم این است که از این درجه حرارت اضافی آگاه باشید و در واقع تحت‌کنترلتان باشد.

اگر شاخص‌ گرمایی بدن‌تان ـ که نشان‌دهنده احساس آدمی نسبت به گرمای محیط است و برحسب دمای هوا و رطوبت تعیین می‌شود ـ بالا بود، سعی کنید در خانه بمانید و بیشتر آب بنوشید. اگر دمای بدنتان بیش از حد زیاد بود، یک حوله خیس کنید و آن را پشت گردنتان و روی پیشانی بگذارید. با این روش حرارت بدنتان پایین می‌آید.

بیشتر آب بنوشید

اگر تعریقتان شدیدتر از قبل است، علتش گرمای هواست. 

imagesمطمئن باشید وقت این است که مایعات بیشتری به بدنتان برسانید.

آب، مایع مناسبی برای این شرایط است اما شیر، آب پرتقال و نوشیدنی‌های دیگر هم برای اینکه گرما را از شما دور کنند، جایگزین‌های مناسبی‌اند.

از طرفی نوشیدن آب زیادی (بیش از ۹ لیوان در روز) هم خطرهای خاص خود را دارد؛ مانند مسمومیت با آب که باعث می‌شود الکترولیت‌ها در بدن رقیق‌تر شوند و در نتیجه باعث ایجاد خستگی در ماهیچه‌ها و احساس گرفتگی و در مواقعی بیهوشی می‌شود.

کنترل تورم

یکی دیگر از مشکلات رایج بارداری تورم است که اگر در فصل تابستان باردار شوید، ممکن است کمی بیشتر باشد، به‌خصوص اگر در ماه‌های آخر بارداری باشید. حالت تورم طبیعی با استراحت در حالی که پاها رو به بالاست، برطرف می‌شود و البته یک دفعه هم ظاهر نمی‌شود. اگر این تورم‌ سراغتان آمد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. سعی کنید مصرف نمک را به حداقل برسانید اما آن را حذف نکنید چون ید برای شما و جنین لازم است. اگر احساس تورم کردید، حتما انگشترتان را دربیاورید چون ممکن است تورمتان به قدری شدید شود که نتوانید به راحتی آن را از انگشتان دربیاورید.

۲ مشکل پوستی بارداری

  • لک‌های پوستی: به این دلیل که میزان هورمون‌ها در بدن در حال تغییر است، بروز لک‌های پوستی محتمل است. برای اینکه این لک‌ها بیشتر نشود یا حتی از ایجاد آنها جلوگیری کنید پوست را هرچه می‌توانید، از معرض نور خورشید دور نگه‌دارید. تاکید بر این توصیه، به‌ویژه در بارداری‌های تابستانه کاملا بجاست. سعی کنید قبل از خروج از خانه، ضدآفتاب بزنید و اگر از خانه، بیرون می‌روید از کلاه برای پوشاندن صورت و گردنتان استفاده کنید.

 

  • خشکی و خارش: پوست به دلیل اضافه وزن دچار کشیدگی می‌شود، گرمای تابستان هم باعث می‌شود خشک شود و احساس خارش شدید کنید. برای پیشگیری از بروز این مشکل سعی کنید بعد از حمام از مرطوب‌کننده‌های مناسب برای بدنتان استفاده کنید و البته هرگز از نوع معطر آن استفاده نکنید.
  • در ضمن، می‌توانید از کرم ضدخارش با تجویز پزشک استفاده کنید. متخصصان طب سنتی معتقدند که جوی دوسر نیز برای بهبود خارش مفید است. می‌توانید دوش آب گرم با جوی دوسر بگیرید.

 

 ۶ توصیه پزشکان

 

۱)  شنا ‌کنید. منظور این نیست که حرفه‌ای شنا کنید. همین که بتوانید به صورت معلق در آب باشید، هم گرمای بدنتان را تنظیم می‌کند هم تاثیر بسیار مطلوبی روی اعصابتان دارد.

۲) پوشیدن لباس‌های نخی و رنگ روشن ضمن اینکه شما را خنک نگه می‌دارد، باعث می‌شود احتمال اینکه در ناحیه سینه و شکم عرق‌سوز شوید، کم شود و این یک‌ مشکل شایع در خانم‌های باردار در فصل گرم است.

۳)  شاید تا به حال راجع به الگوی تنفسی درست چیزی نشنیده باشید اما اگر باردارید و هوا هم گرم است، باید به این موضوع مهم توجه کنید.

 

 

  برخی افراد با سرعت زیاد نفس می‌کشند و برخی آرام یعنی بیش از حد آرام. حواستان به تنفس صحیح باشد. تنفس درست، باعث کاهش گرمای بدنتان می‌شود؛

 

 مثلا اگر به دلیل بیماری خاص مثل آسم یا آلرژی تنفستان مشکل داشته باشد، باید بیشتر مراقب دمای بدنتان باشید.

 

 

۴)  سعی کنید در ساعت‌هایی از خانه خارج شوید که تابش نور خورشید در حداقل‌ است، مثل صبح زود یا عصر.

۵) دوش گرفتن روزانه به اینکه احساس بهتری از نظر فیزیکی داشته باشید، بیشتر کمک می‌کند.

۶)  حداقل در طول روز حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه آرام دراز بکشید.

منابع:  ناگفته هایی از مامایی

WebMD-Parents

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 13 =