نحوه تفکر کودک یک ساله

کودک یک ساله شما در طول این سال توانایی اندیشیدن و فکر کردن خود را گسترش می دهد. اما برای شما درک آن چه در ضمیر و ذهن او می گذرد همیشه آسان نخواهد بود.

روش فکر کردن کودک یکساله شما در مقایسه با بزرگ ترها متفاوت است اغلب والدین نسبت به آن چه کودک یک ساله شان درک می کند و انتظاراتی که از او می رود هرگز اطمینان کامل ندارند. شما هرچه درک و آگاهی بیشتری از نحوه تفکر کودکتان پیدا کنید بهتر می توانید او را حمایت کنید.

اگر به کودکتان هنگام بازی توجه کنید می بینید که او بسیار جدی با آن چه که انجام می دهد درگیر می شود. چه مشغول آزمایش کردن یک ماشین اسباب بازی باشد چه سرگرم کوبیدن چند قاشق به یکدیگر.
در این سن کودک شبیه دانشمندی است که قبل از رسیدن به نتیجه باید به آزمایش بپردازد. و چون حافظه کودکان در مقایسه با کودکان بزرگ تر ضعیف تر است برای یادگیری باید کارها را بارها و بارها تکرار کند. کودک با یقین از آن چه آموخته اغلب تجربه اش را چندین بار تکرار می کند که به اختلافات جزیی که ممکن است مورد توجه بزرگسالان قرار نگیرد توجه می کند.

چنان چه نیاز کودک یکساله تان را برای آزمایش های مکرر به رسمیت بشناسید به خاطر اجازه دادن به او برای انتخاب آن چه در این لحظه میل دارد بیاموزد، احساس بهتری خواهید داشت. ممکن است اتاق کودک پر از سرگرمی های جالب باشد ولی او بخواهد تمام وقتش را به بازی کردن با یک اسباب بازی به خصوص بگذراند شاید سایر کودکان تحرک بیشتری داشته باشند ولی نگران نباشید کودک شما نیز به همان خوبی می آموزد.

والدین اغلب از یادآوری موضوعاتی که کودک نوپا می تواند در حافظه خود ذخیره کند شگفت زده می شوند. هم چنین ممکن است از توانایی او در فراموش کردن چیزی که روز قبل از آن به خاطر سپرده خشمگین شوند. حافظه کودک به صورت روز افزون افزایش می یابد ولی در این سن پیش بینی آن غیر ممکن است. 

کودک یکساله می تواند با تماشای شما، آن چه را که انجام می دهید تقلید کند به تدریج که بزرگ می شود، به محض خارج شدن شما از اتاق کارهایتان را تقلید می کند. علاوه بر مشاهده به خاطر سچاری و تقلید کردن به روش های متفاوت دیگری با مشاهده اعمالی که از شما سر می زند چیزهای جدیدی را تجربه می کند. 

هنگامی که شما توانایی محدود کودکتان را در ایجاد ارتباط انتزاعی (ذهنی و غیرقابل لمس) تحسین می کنید همزمان می توانید با تحسین و تشویق آموختن را به روش خودش شروع کنید. هنگامی که کودک اسباب بازی خود را بر زمین می اندازد، اصول نیروی جاذبه را کشف می کند. هنگامی که سعی می کند گاری چرخدارش را به جای پیاده روی سیمانی از روی چمن ها حرکت دهد فیزیک را یاد می گیرد. وقتی می آموزد شکر و نمک شبیه اند ولی مزه متفاوتی دارند شیمی و فیزیولوژی را تجربه می کند. زمانی که می آموزد بعضی کارهای او شما را خوشحال می کند و بعضی کارها موجب شادی شما نمی شوند روانشناسی را یاد می گیرد!

او به کمک شما نیاز دارد پس محیطی برای او فراهم کنید تا بتواند با امنیت خاطر و به روش و باسرعت خودش کشف و تجربه کند، به صورتی که بتواند از یادگیری پدیده های جهان لذت ببرد. هرچه برای درک چگونگی اندیشیدن او بیشتر تلاش کنید از تماشای یادگیری او لذت بیشتری خواهید برد.

به نقل از کتاب کلیدهای رفتار با کودک یک ساله

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =