پایداری در فعالیت ها و فراختای توجه

بچه های دوساله از نظر خصوصست مزاجی، تداوم و پایداری در فعالیت ها و فراخنای توجه با هم متفاوتند. این کیفیت نشان دهنده طول زمانی است که کودک می تواند به انجام یک فعالیت بپردازد بدون این که نیاز داشته باشد یا بخواهد به آن پایان دهد.
برای بیشتر بچه های دوساله فراخنای توجه به فعالیتی بستگی دارد که به آن مشغولند. بعضی از والدین مشاهده می کنند که فرزند دوساله شان می تواند در مقایسه با کودکان هم سن و سال خود برای مدت طولانی تری به انجام یک فعالیت مشغول باشد. بعضی از والدین دیگر نیز متوجه می شوند که فرزندانشان بیشتر از بچه های دیگر به حرکت از یک فعالیت به فعالیت دیگر علاقه نشان می دهند.
کودک دوساله ای که فراخنای توجه کوتاهی دارد اغلب کنجکاو است و به چیزهای گوناگون علاقه نشان می دهد. او را به راحتی می توان متقاعد کرد که از یک فعالیت دست بکشد و فعالیت دیگری را آغاز کند. کودک شما می تواند در انتخاب بازی انعطاف پذیر باشد. او را به راحتی می توان با ارائه یک فعالیت قابل قبول و جایگزین از بد رفتاری بازداشت. والدین او از این خصوصیات لذت می برد و از آن ها استقبال می کنند. کودکی که فراخنای توجه کوتاهی دارد اغلب به راحتی می تواند از انجام فعالیتی چشم پوشی کرده و به فعالیتی دیگر روی آورد چون برای تجربه کردن چیزهای جدید و متفاوت اشتیاق دارد.

کودک دو ساله ای که فراخنای توجه بالایی دارد و در کارهای خود تداوم و پایداری نشان می دهد برای مدتی نسبتاً طولانی بر یک اسباب بازی یا فعالیت متمرکز می شود. احتمالا تا وقتی که با خوشحالی سرگرم بازی است از توانایی او برای متمرکز کردن توجه خود لذت می برید اما اگر بر فعالیتی پافشاری کند که برایتان قابل قبول نیست ممکن است دیگر اصرار و ابرام او از نظرتان چندان خوش آیند نباشد!
بچه های مصر دوست ندارند که تسلیم شوند و هنگام خوابیدن یا جمع کردن اسباب بازی هایشان شدیداً مقاومت می کنند؛ احتمالاً در چنین مواقعی ارزش این خصوصیت مزاجی از نظر شما کم می شود!  

اگر از هم اکنون می بینید که فرزندتان در امور خود پایداری می کند بهتر می توانید درک کنید چرا هنگامی که از او می خواهید با شما همکاری کند یا از یک وضعیت به وضعیت دیگر گذر کند مقاومت می کند. تداوم نیز مانند بسیاری از خصوصیات مزاجی محاسن و معایب خود را دارد.
وقتی به کاری مشغول هستید و فرزندتان در بازی خود پایداری می کند راضی هستید و وقتی از او می خواهید دست از بازی بکشد اما او مقاومت می کند ناراضی می شوید!

به خاطر داشته باشید کودک دوساله ای که در امور خود تداوم به خرج می دهد می تواند در سال های آینده از همین خصوصیت استفاده کند و در انجام کارهایی که از نظر دیگران بیش از حد سخت است پایداری کند. این خصوصیت که در حال حاضر زندگی شما را به عنوان والد گهگاهی با مشکل رو به رو می کند در آینده که فرزندتان بزرگ شد برای او یک حسن به حساب می آید.

به نقل از کتاب کلید های رفتار با کودک دو ساله

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =