معرفی پول به کودکان

پول تمام انسان ها را ـ چه کودک و چه بزرگسال ـ در موقعیتی قرار می دهد که نیاز به تصمیم گیری و انتخاب پیدا می کنند . 
آموزش ، تشویق ، و توانا ساختن کودکان در نحوه ی خرج کردن پول ، آنها را قادر می سازد تا بهتر بتوانند درآمدهای خود را در آینده پس انداز کنند و قسمت اعظمی از دارایی های خود را در آن زمان ذخیره سازند . اگر کودکان به طور مکرر در تصمیم های روزانه ی خود خرج کردن پول هایشان را انتخاب کنند ، این امر در آینده مالی و اقتصادی آنها نیز تأثیر منفی می گذارد . در این قسمت قصد داریم تا شما را با ۱۵ شیوه ی ساده اما کارآمد آشنا کنیم که به واسطه ی آن بتوانید مدیریت مالی را به فرزندان خود آموزش دهید . 
۱ ـ به محض اینکه کودکان شمارش را یاد گرفتند، پول را به آنها معرفی کنید . 
نقش فعالی در فراهم کردن اطلاعات برای آنها داشته باشید . مشاهده و تکرار ، دو نمونه از راههای مهمی هستند که کودکان به واسطه ی آنها می توانند چیزهای زیادی یاد بگیرند . 
۲ ـ با کودکان در مورد ارزش هایی که شخصاً برای پول قائل می شوید ، صحبت کنید . به بچه ها بگویید که چگونه می توانند پول هایشان را پس انداز کنند و از این مهمتر به آنها آموزش دهید که چگونه می توانند پول هایشان را هوشمندانه خرج کنند . 
۳ ـ به فرزندانتان کمک کنید تا اختلاف میان نیاز ، خواسته و آرزو را به خوبی درک کنند . این امر به آنها کمک می کند که در آینده تصمیم های عاقلانه تری در مورد نحوه ی خرج کردن پول هایشان بگیرند . 
۴ ـ هدفمندی اهمیت بالایی در یادگیری ارزش پول و پس انداز کردن دارد . انسان ها چه در دوره های ابتدایی زندگی و چه در میانسالی تا هدفی را برای خود تعیین نکنند ، نمی توانند به آن دست پیدا کنند . در این قسمت می توانید هر وسیله ی بازی و یا آیتم های دیگری را که کودک از شما تقاضای خرید آن را می کند به صورت هدف آنها قرار دهید . چنین هدف سازی هایی به کودکان کمک می کند که یاد بگیرند که در قبال خواسته هایشان مسئولیت پذیر باشند . 
۵ ـ ارزش پس انداز کردن را در مقابل خرج کردن ، به کودکان آموزش دهید . 
به کودکان یاد بدهید که اگر پول هایشان راپس انداز کنند، می توانند سودی که برایشان در بر دارد را به مبلغ اولیه پول خود اضافه کنند . اگر کودکان پولی را در خانه پس انداز کرده اند ، سعی کنید خودتان بر روی آن مقدار پول به آنها سود بدهید . به آنها یاد بدهید که میزان سودهای خود را شمارش کرده و ببینند که چقدر سریع میزان سپرده های آنها افزایش پیدا می کند . دیری نخواهد گذشت که خودشان متوجه می شوند که سریع ترین راه برای رسیدن به اعتبار بالا ، پس انداز کردن مکرر پول هاست . گاهی اوقات والدین هم با کودکان همراه شده و در پس انداز کردن پول ها با یکدیگر مسابقه می دهند . 

درآمد و تصمیم گیری درمورد نحوه ی خرج کردن : 
۶ ـ زمانی که به فرزندان خود پول تو جیبی می دهید ، قدری اضافه تر بدهید تا تشویق به پس انداز کردن شوند . به عنوان مثال اگر میزان پول تو جیبی هفتگی آنها ۵ هزار تومان است ، به آنها ۶ هزار تومان بدهید تا حداقل بتوانند هزار تومان آن را پس انداز کنند . اگر هر هفته هزار تومان پس انداز کنند و شما هم به آنها سود ۵ درصدی بدهید ، پس از یک سال مبلغ قابل توجهی را پس انداز خواهند کرد . 
۷ ـ کودکان را به بانک ببرید و برایشان حساب باز کنید . باز کردن زود هنگام حساب پس انداز یکی از راههای است که می تواند آینده مالی کودکان را تضمین کند . به خاطر داشته باشید که اگر زمانی که از شما تقاضا کردند که برای خرید مبلغی از حسابشان بردارند ، نباید با آنها مخالفت کنید . این کار ممکن است آنها را به طور کلی از پس انداز کردن دلسرد کند . شما همچنین می توانید بچه ها را با بازار اوراق بهادار آشنا کنید . اوراق بهادار دارای ارزش هستند ، سود دهی بالایی دارند ، و به صورت پول نقد نیستند که هر زمان که اراده کنند بتوانند آن را خرج کنند . برخی از انواع اوراق بهادار نیز هستند که برای دانشجویان معاف از مالیات می باشند . می توانید اوراق بهادار را به صورت هدیه به کودکان خود بدهید . با این کار فرزند شما به سرعت آن را نمی فروشد و برای هدف سازی های بیشتر نیز تشویق خواهد شد . 
۸ ـ حفظ پیشینه ی خوب در پس انداز و سرمایه گذاری از دیگر نکات مهمی است که جوانان باید یاد بگیرند . برای آسان تر کردن کار می توانید از ۱۲ پاکت نامه استفاده کنید ؛ برای هر ماه یکی ؛ و یک عدد پاکت بزرگتر که بتوانید کلیه پاکت ها را در آن جای دهید . این سیستم را در مورد تمام فرزندان خود اجرا کنید . کودکان را تشویق کنید که رسید کلیه ی اجناسی را که می خرند در پاکت قرار داده تا به درستی متوجه شوند که با پول هایشان چه کاری می کنند . 
۹ ـ با کودکان به خرید بروید و به آنها نحوه ی صحیح خرید کردن و ارزش پول را آموزش دهید . رفتن به سوپر مارکت معمولاً اولین تجربه ی کودکان در یادگیری خرج کردن پول است . معمولاً ۱/۳ درآمد خانواده صرف خرید از سوپر مارکت و تهیه مایحتاج روزانه زندگی می شود .خرج کردن صحیح پول درسوپر مارکت ( استفاده از کوپن ، خرید از حراجی ها و بررسی اختلاف قیمت ) می تواند به صورت سالیانه چیزی در حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان برای شما ذخیره مالی در بر داشته باشد . برای اینکه به جوانان خود کمک کنید که این درس را آموزش ببینند ، باید به آنها یاد بدهید که چگونه می توانند برای مصرف غذاهای به صرفه تر برنامه ریزی کنند ، از دور ریختن غذاها جلوگیری کرده و نحوه ی صحیح استفاده مجدد از باقیمانده غذاها را نیز به آنها آموزش دهید . زمانی که بچه ها را به مغازه های مختلف دیگر می برید ، می توانید مقوله ی پیش خرید و پس انداز کردن بیشتر را نیز برای آنها بازگو کنید . با آنها پیرامون مطالبی نظیر قیمت ، کیفیت ، تعمیرات ، خدمات پس از فروش و سایر مواردی که برای مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است صحبت کنید . خرج کردن پول زمانی که به درستی برنامه ریزی شده باشد ، لذت بخش خواهد بود ؛ اما اگر خرج کردن های ما از روی برنامه ریزی نباشد ، ۲۰ تا ۳۰ درصد از پولمان حرام خواهد شد . 
۱۰ ـ به جوانان اجازه دهید تا برای خرج کردن پول هایشان خودشان تصمیم بگیرند . چه تصمیم گیری های آنها مناسب باشد ، چه در تصمیم های خود موفق نباشند ، به هرحال از تصمیم گیری های خود لذت خواهند برد . در چنین حالتی پیش از اینکه تصمیم های بیشتری پیرامون خوابیدن صورت پذیرد ، باید در مورد بایدها و نبایدهای پول خرج کردن با آنها بیشتر صحبت کرده و توضیحات بیشتری را در اختیارشان قرار دهید . از آنها بخواهید که در زمان پول خرج کردن از حس ششم خود استفاده کنند . همچنین باید پیش از خرید کردن تحقیق کرده و منتظر زمان مناسب برای خرید کردن شوند و در زمان خرید به طور کامل از اختیار خود در انتخاب بهره بگیرند . به این منظور می بایست سه آیتم دیگری را که با همان پول می توانند خریداری کنند ، در نظر گرفته و سپس تصمیم بگیرند که خرید کدام یک از آیتم ها ضروری تر است . 

خرید صحیح : 
۱۱ ـ به کودکان خود نحوه ی صحیح ارزیابی تبلیغاتی که از تلویزیون و رادیو پخش می شود را آموزش دهید . 
آیا محصول دقیقاً همان امکاناتی را که در تبلیغ پخش می شود ، ارائه می دهد ؟ آیا قیمت ارائه شده ، قیمت حقیقی کالاست ؟ آیا محصولات مشابهی وجود دارند که بتوانند همان کار را با قیمت مناسب تری انجام دهند ؟ به آنها یادآوری کنید که اگر کالایی به نظر خیلی به صرفه و کارآمد می رسید ، در خرید آن تعلل نوزرند . 
۱۲ ـ کودکان را با خطرات پول بهره ای آشنا کنید . اگر هنگامی که از شما پول قرض می گیرند از آنها سود دریافت کنید ، آن وقت متوجه می شوند که قرض گرفتن پول دیگری تا چه اندازه بر *هم ماهی ۳۱/۸۵۰ با سود ۱۸/۸ درصد به آن معناست که خریدار برای آن ۵۷۵ هزار تومان هزینه متقبل شده است . 
۱۳ ـ زمانی که در رستوران ها از کارت اعتباری استفاده می کنید ، به کودکان خود نحوه ی کارکردن با آن را آموزش دهید . به کودکان خود آموزش دهید که چگونه باید انعام ها را حساب کنند و آنها را از طرق مختلف سوء استفاده هایی که ممکن است از کارت اعتباری پدید آید ، آگاه کنید . 
۱۴ ـ در فراهم آوردن کارت اعتباری برای جوانان ، حتی زمانی که وارد دانشگاه می شوند نیز محتاط باشید . 
کارت های اعتباری یک پیام بیشتر در بر ندارند : خرج کن ! بیشتر نوجوانان و جوانان ترجیح می دهند پول های حساب خود را صرف مخارج روزانه کنند ، به جای اینکه آن را برای مواقع ضروری نگه دارند . به همین دلیل بسیاری از این دانش آموزان مجبور می شوند کلاس های خود را نروند و به جای آن مشغول شغل های پاره وقت شوند تا اقساط کارت اعتباری شان را پرداخت نمایند . 
۱۵ ـ برای بحث های خانوادگی در مورد مسائل مالی برنامه ای مدون تنظیم کنید . این امر برای بچه های کوچکتر هم مفید خواهد بود . در این جلسات خانوادگی می توانید در مورد موضوعاتی نظیر تفاوت های موجود میان پول نقد ، چک ، و کارت های اعتباری ؛ پرورش عادات صحیح در خرج کردن پول ، نحوه ی اجتناب از مصرف بی مورد از کارت های خودپرداز ؛ و فواید پس انداز کردن و رشد سرمایه گذاری با کودکان خود به بحث و گفتگو بنشینید . با نوجوانان و جوانان خود نیز می توانید در مورد این مطلب که اوضاع و احوال اقتصاد محلی و جهانی در چه شرایطی است ، صحبت کنید . به آنها یاد بدهید که چگونه می توانند در مصارف خانگی صرفه جویی کرده و در مقابل خرج کردن چه گزینه های دیگری پیش روی آنها قرار خواهد داشت . 
کلیه این اطلاعات در طول مرحله ای که کودکانتان درگیر مسئولیت های بیشتری می شوند ، برای بهبود اقتصادی فردی آنها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود . 
منبع:مجله راه موفقیت شماره ۱۳ /س 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =