حرف زدن به زبان کودکان

لباس پوشید ن و درآوردن لباس، یکی از چیزهای مورد علاقه بچه‌هاست. شاید برایتان پیش آمده باشد که بهترین لباس‌های روز عید یا مهمانی را به او پوشانده باشید و ۱۰ دقیقه بعد ببینید که او لخت شده است! این موضوع وقتی عصبانی‌تان می‌کند که صبح موقع سرکار رفتن، ناگهان او هوس می‌کند تمرین لباس پوشیدن انجام دهد اما به هر حال چاره‌ای نیست و ما باید ترفندی بیندیشیم. برای برطرف کردن این مشکل و کمک به رشد مهارت‌های آرین در شناخت تنوع لباس‌ها و پوشیدن آنها چاره ای پیدا کردم. 
وقتی می‌خواهد خودش لباس‌هایش را بپوشد، شلوارهایی که کمربند یا زیپ نداشته و در عوض، کمر آنها کشی باشد در اختیارش می‌گذارم .شما هم امتحان کنید. استفاده از این شلوارها، به همراه پیراهن‌های ساده و کفش‌های چسبی، دردسرهای صبحگاهی شما (برای لباس پوشاندن به کودک) را کاهش خواهد داد و برای او هم بسیار راحت‌تر هستند. در واقع هدف ما و بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم آن است که شرایط را طوری مهیا کنیم که او، بیشترین شانس موفقیت را داشته باشد. برای زمانی که احتمالا او موفق نمی‌شود، یک سرگرمی یا کار جالب تدارک می‌بینم تا حواسش را پرت کنم ولی هرگز شانس تمرین را از آرین نمی‌گیرم چون لباس پوشاندن و در آوردن (برای خودش یا عروسکش) می‌تواند امکان تمرین کردن برای افزایش هماهنگی بین انگشت‌ها و دستانش را فراهم کند. پوشاندن یا درآوردن لباس‌های کوچک عروسک‌ها، برای او دشوار و پیچیده است و نهایتا به سرخوردگی و گریه او منجر خواهد شد. در عوض سعی می‌کنم برای شروع یک شنل یا کلاه برای خرس کوچولو یا دیگر عروسک‌هایش تهیه کنم تا به آنها بپوشاند. 
شما هم می‌توانید این لباس‌های ساده را خودتان با استفاده از یک تکه پارچه و یک قیچی، تهیه کنید و از کودک بخواهید تا پوشاندن و درآوردن لباس‌های ساده را تمرین کند. این کار هم موجب می‌شود که کودک مفهوم تنوع در پوشاک را درک کند و هم مهارت‌هایش را بیشتر تمرین کند، بدون اینکه مشکل خاصی برای او ایجاد شود. همچنین کاغذهای چسبی که قابل استفاده مجدد باشند، می‌توانند مناسب باشند. البته اگر اندازه آنها بیش از حد کوچک باشد، انگشتان کودک قادر نخواهند بود به آسانی از آنها استفاده کنند. او حالا می‌تواند درک کند کلاه مربوط به سر و کفش برای پاهاست. کم کم من و پدرش شیوه حرف زدن با او و یادآوری قوانین را آموختیم. حرف‌های دکتر توی گوشمان است: از همه مهم‌تر این است که واضح و روشن حرف بزنید و اگر کلمات زیادی را استفاده کنید، کودک نمی‌تواند به راحتی مفهوم حرف‌های شما را بفهمد: مامان جون! هوای بیرون واقعا سرد است. تو هم مریض بودی، پس باید قبل از اینکه برویم ژاکت خودت را بپوشی به جای همه این حرف‌ها کافی است به او بگویید: : باید ژاکتت را بپوشی! همین کافی است. 
منبع:http://www.salamat.com 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + بیست =