خود دوستی چیست ؟

خود دوستی چیست ؟

کودک تازه متولد شده تنها از طریق رابطه با انسانهای دیگه رشد می کنه. اگر کودکی رو به دور از انسانها نگه دارید و تنها نیازهای اولیه ش رو مهیا کنید میمیره. و اگر زنده بمونه انسان نخواهد بود. این صحبت در حد تئوری نیست. هزاران کودک، پیدا شده که ارتباط کمی با انسانها داشته یا توسط حیوانات بزرگ شدند و اصلا هیچ صفات انسان بودن رو نداشتند. اونها به حیوان بیشتر شبیه میشن تا انسان. پس ما باید انسان شدن رو یاد بگیریم.

مغز کودک بعد از چهار ماهگی کاملا میفهمه، بعضیا بهش درد میدن و بعضیا بهش لذت میدن و اینکه کی اونها رو بهش میده و این بسیار مهمه چون مغز ما از ابتدا بر پایه لذت و درد کار میکنه و تصمیم میگیره، برای همین نوع رابطه در کودکی مشخص میکنه ما بیمار یا سالم بشیم.

وقتی بعد از تولد رابطه لذت بخشی با دیگران داریم، اون وقته که به خودمون اطمینان داریم، خوشبینیم، مثبتیم، امیدواریم، ارامیم، پشتکار داریم و پیش میریم.

و تمام این تجربیات هست که در سه سالگی به این نتیجه میرسم که من خوبم یا نه، و دیگران خوبند یا نه، یا در مورد دنیا و اینکه چگونه جاییست نتیجه بگیریم.

برای همین بچه ها گاهی خودشون رو میزنند چون به این نتیجه میرسند که من بد هستم و لایق تنبیه. یا از قصد کاری میکنم که تنبیه بشم. اما وقتی به این نتیجه برسم که خوب هستم و خواستنی و دوست داشتنی و اینجاست که خود دوستی معنی پیدا میکنه.

حالا وقتی خودمو دوست ندارم، سیگار میکشم، ورزش نمیکنم و به خودم صدمه میزنم.

مشخصات انسان خود دوست:

– هر کار خوبی رو واسه خودم میکنم.
– هیچ کار بدی علیه خودم و با خودم نمیکنم.
– هزینه زندگی من با منه، مسئولیت زندگی رو میپذیرم و نتیجه کارم رو قبول میکنم. برای همین اگر کسی هزار بار از من چیزی خواست روزی که اون کار رو کردم مسئول فقط منم و منم.
– هرگز به حقوق کسی تجاوز نمیکنم حرمت دیگران رو نگه میدارم و اجازه نمیدم کسی با من این کار رو بکنه.

اگر شما خود دوستی، بهترین پدری، بهترین مادری، بهترین همسری، بهترین دوستید. بهترین فرزندید.

اگر با خودم بد میکنم اگر با شما بد میکنم، اگر حرمت خودم و شما رو نگه نمیدارم، اگر مدام اشتباهاتم رو تقصیر بقیه میندازم، من خود ناپسندم.

و احتمال یه کار دیگه هست. شخص این بدیش رو نمیپذیره شخص میاد یه نقاب میزنه و میگه من برترین و بالاترینم. در صورتی که ته وجودش نوشته من بدم.

انسانی که خودشو دوست نداره ، یا خودناپسند میشه، نگاه کنید به لغات ما مثلا نوکرم عبیدم مخلصم چاکرم….
یا خودشو وارونه میکنه و حالا من خودپسند، خود شیفته، خود محور، خود بزرگ بین میشم. همه چیو از همه میگیرم. حق دیدن تلویزیون رو از بچه و همسرم میگیرم. غذا رو من تصمیم میگیرم. اینجا خودم رو دوست ندارم من از خودم متنفرم.
حالا این وجود باد کرده رو سیخ بزنید، نقد کنید، رو حرفشون حرف بزنید منفجر میشن.

پس مردم دنیا سه نوعند، خود دوست، خود ناپسند، خود پسند که دو نوع اخر ته وجودشون نوشته من از خودم متنفرم.

اما وقتی من خود دوستم، ظرفیت پذیرش عشق رو دارم.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =