داستان های واقعی و غیر واقعی در مورد حیوانات

باور : می گویند فیل ها از موش ها می ترسند
دلیل پیدایش : مردم فکر می کردند موش ها دوست دارند وارد خرطوم فیل ها شوند . این کار صدمه زیادی به فیل ها وارد می کند و باعث عطسه های وحشتناک در فیل ها می شود . پس ترس فیل ها از موش خیلی هم بی منطق نیست .

واقعیت : وقتی فیل ها صدای جیر جیر چیزی را می شنوند که قادر به تشخیص آن نیستند ، عصبانی می شوند . اما بینایی فیل آن قدر ضعیف است که به سختی می تواند موجود کوچولویی شبیه موش را ببیند . در ضمن وقتی فیل از زندگی کردن در میان حیوانات وحشی مثل ببر و کرگدن و کروکودیل نمی ترسد ، مشخص است که موش کم ترین اهمیتی برای او نخواهد داشت .

fill

باور : می گویند کوهان شتر پر از آب است .

دلیل پیدایش : احتمالا هزاران سال پیش عشایر صحرا نشین متوجه شده بودند که شتر می تواند مسافت های بسیار طولانی را بدون آب طی کند . به همین دلیل فکر کرده بودند که در کوهان شتر آب اضافه وجود دارد .

واقعیت : حیوانات کمی هستند که می توانند یک هفته بدون آب زنده بمانند . اما شتر تا دو هفته هم می تواند بدون آب زنده بماند . دلیل این امر این است که شتر قادر است آب مورد نیاز بدنش را ، از چربی ذخیره شده در کوهانش تهیه کند . کوهان شتر از حدود پنجاه کیلوگرم چربی تشکیل شده است که از آن به عنوان ذخیره غذایی استفاده می کند .

mahi

باور : می گویند ماهی های قرمز تنها سه ثانیه حافظه دارند .

دلیل پیدایش : وزن مغز یک انسان بالغ حدود یک و نیم کیلو گرم است . در حالی که وزن مغز ماهی قرمز در مقایسه با انسان بسیار ناچیز است . بنابراین ظرفیت بالایی برای نگهداری اطلاعات ندارد .

واقعیت : تحقیقات نشان داده است که ماهی های قرمز خیلی هم باهوش هستند . فیل گی از دانشگاه پلی ماث انگلستان ، به ماهی های قرمز آموزش داد که با فشردن یک اهرم ، باعث ریختن غذا در آکواریوم شوند .

گی می گوید : ” آن ها ساعاتی را که اهرم فعال بود را به خاطر سپرده بودند و برای فشار دادن اهرم و بدست آوردن غذا صبر می کردند تا زمان آن فرا برسد . حتی دانشمند دیگری موفق شد به ماهی های قرمز آموزش دهد بین موسیقی کلاسیک و غیر کلاسیک تفاوت قائل شوند .”

shotor

منبع : ماهنامه نبات کوچولو – شماره ۳ (گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =