استقلال طلبی را لجبازی تلقی نکنیم

کودکان اغلب در دوره‌های خاصی از رشد رفته رفته به سمت استقلال طلبی حرکت می کنند که اکثر والدین این رفتار طبیعی و حتی مهم در رشد کودک را لجبازی تلقی می کنند و برخوردهایی نامناسب با موقعیت وی می کنند که این امر ممکن است تاثیرات منفی بر کودک بگذارد. 

دکتر بهروز دولتشاهی، عضو انجمن روانپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا- واحد علوم پزشکی ایران، گفت: کودکان متناسب با رشد جسمی و ذهنی خود و با شکل گیری شخصیت فردی به سمت استقلال طلبی و به اصطلاح عام “منم منم کردن” در مقابل رفتارها و روابط های اطراف پیشین می روند و متاسفانه اغلب والدین این رفتار کودک را لجبازی می پندارند و از راه صحیح برخورد با آن نیز آگاه نیستند. 

وی افزود: در صورت بروز چنین رفتارهایی از کودک، ابتدا باید دقت کرد آیا این رفتار از ویژگی های رشدی اوست یا لجبازی و اختلال در رفتار؟ که پاسخ آن نیز توجه به مدت و شدت این قبیل رفتارها و برخوردها در کودک است که برخی موضع گیری ها و من من کردن وی تا حدی که مخرب نبوده و موقت یا سطحی است تنها استقلال طلبی او محسوب می شود که می توان گفت این رفتارها برای شکل گیری شخصیت کودک رفتاری طبیعی و حتی لازم نیز می باشد. 

به گفته وی، در برخورد با این رفتار کودک به هیچ وجه نباید با او لجبازی کرده و یا اعتماد به نفس وی را تخریب کرد، بلکه بهترین راه توجه به نقاط مثبت از رفتار کودک است که باید آنها را پیدا و تقویت کنیم و با این روش از تک روی های او بکاهیم. 
عضو انجمن روانپزشکی همچنین به والدین توصیه می شود با تشویق و همراه کردن کودکان با خود آنها را در تصمیم گیری‌های هر چند کوچک سهیم کرده و از جر و بحث کردن با آنان خودداری کنند چرا که این کار تنها حس خودخواهی و لجبازی کودکان را می افزاید. بنابراین با دانستن آگاهی و برخوردهای مناسب و به جا تا حد زیادی می توان از بروز رفتارهای پرخطر در کودکان کاست.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 2 =