کوچولوی ۱۴ ماهه لجبازی میکند

۱۴ ماهگی زمانی است که کودک با رفتاری های متفاوت خودنمایی می کند 

تازه‌وارد در چهاردهمین ماه زندگی، خود را برای آموختن تجربیات جدید آماده می‌کند. 
او اکنون سه یا چهار هفته است که راه رفتن را بخوبی یاد گرفته است و با برداشتن هر گام، یک قدم به مرزهای اعتماد به نفس و عزت نفس نزدیک‌تر می‌شود. 
کوچولوی قدرتمند 
توانایی‌های فیزیکی کوچولوی ۱۴ ماهه توجه پدر و مادر را به خود جلب می‌کند او وقت زیادی از روز را به فعالیت، آزمایش و تکاپو اختصاص می‌دهد و سرک کشیدن از یک اتاق به اتاق دیگر و بدست آوردن تجربیات جدیدتر کار مورد علاقه اوست. 
هیچ تعجبی ندارد اگر کوچولو دوست دارد روی صندلی بایستد یا از مبل بالا برود. 

تکامل شناخت 
تازه‌وارد در چهارده ماهگی علاقه‌مند است با استفاده از حس لامسه تجربیاتش را روز افزون کرده و هرچه بیشتر دنیای اطرافش را کشف کند. 
لمس برگ‌های درختان، تنه درخت یا آب به کوچولو کمک خواهد کرد تا بیشتر درباره جهان پیرامون خود اطلاعات کسب کند و اجسام را با جزئیات بیشتری در ذهن خود به خاطر بسپارد. 
برای کمک به تقویت رشد شناختی و ارتقای قوه درک تازه‌وارد با استفاده از حس لامسه مجموعه‌ای از اشیای مختلف را به صورت جفت تهیه کرده و در اختیار نوپا قرار دهید. برای نمونه دو تکه پارچه، دو عدد کاغذ سمباده دو عدد صدف یا سنگ دریایی را تهیه کرده و از هر کدام یک شیء را در کیسه پلاستیکی گذاشته و جفت آن را در اختیار کوچولو قرار دهید. 

سپس وقتی نوپا هر یک از وسایل را جداگانه لمس کرد کیسه پلاستیکی را مقابل او گذاشته و به او کمک کنید تا با استفاده از حس لامسه همتای هر یک از وسایل را پیدا کند. 
کوچولوی ۱۴ ماهه در این سن شیوه هنرآفرینی با انگشتان دست را می‌آموزد. 
تلاشی که او برای پوشیدن کفش، بستن دکمه‌های لباس یا بازکردن جعبه اسباب بازی‌ها می‌کند تحسین‌برانگیز است، اما ممکن است نوپا از عهده انجام کار بر نیامده و در این صورت آرام کردن او کار آسانی نخواهد بود. 

تقویت مهارت های حرکتی 

۱۴ ماهگی بهترین زمان برای تقویت مهارت های حرکتی کوچولو است. 

برای تقویت مهارت‌های حرکتی تاز‌ه‌وارد به او کمک کنید تا روش‌های استفاده صحیح و کارآمد از انگشتانش را بیاموزد. 
اسباب‌بازی‌های فکری متعددی وجود دارد که به کوچولوی ۱۴ ماهه کمک می‌کند تا آنچه را در سر می‌پروراند را عملی کند. 
بای بای کردن یکی دیگر از مهارت‌های حرکتی کوچولو در این ماه است. 
تازه‌وارد که اکنون مفهوم خداحافظی را به خوبی درک می‌کند از دستان خود برای ارتباط با دیگران استفاده می‌کند. 
بیش از نیمی از کودکان در این سن مهارت نوشیدن آب از لیوان را آموخته‌اند و بسیاری از آنها علاقه‌مند هستند تا نیازهای خود را با چند واژه‌ای که به تازگی یاد گرفته‌اند بیان کنند. 
فراهم کردن محیطی امن و عاری از کوچکترین خطرات، زمینه لازم را برای کاوشگری‌های کوچولو فراهم می‌کند. 
به یاد داشته باشید پوشاندن پریز برق، قفل کردن کابینت‌ها یا کمدهایی که ارتفاع کمی از زمین دارند و قرار دادن وسایل نوک تیزیا شکستنی دور از دسترس تازه‌وارد سبب می‌شود تا نوپا ساعت‌های زیادی را در طول روز با آرامش به بازی وکنکاش بپردازد.
کسب مهارت غذا خوردن و آشنایی با مواد غذایی یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که کوچولوی 
۱۴ ماهه در این سن می‌آموزد. 

نباید از او انتظار داشت مانند بزرگترها طریقه استفاده از سرویس غذاخوری را بداند از طرف دیگر محروم کردن تازه‌وارد از کسب این تجربه و سرزنش او هنگامی که از انگشتانش برای صرف غذا استفاده می‌کند باعث سرکوب رشد شناختی نوپا می‌شود. 
باید به او اجازه داد تا ازمیان مواد غذایی سالم خودش انتخاب کند. 
قاشق غذاخوری وسیله مورد علاقه کوچولو بوده و او را با دنیای زیبا و رنگارنگ مواد غذایی آشنا می‌کند. 

تعامل با همسالان 
نوپای ۱۴ ماهه تصور می‌کند که دنیا تنها متعلق به اوست و او در مرکز جهان خویشتن قرار دارد. 
درک دیگر همسالان برای او مانند تصوری است که از عروسک‌ها دارد و نباید از او انتظار داشت تا با همسن و سالانش تعامل داشته و با آنها بازی کند. 
تنها چیزی که برای کوچولو اهمیت دارد محقق شدن خواسته‌هایش است. 
اغلب کودکان در این سن هنگام پوشیدن لباس مقاومت کرده و برخلاف گذشته که با والدین خود همکاری می‌کردند اکنون هنگامی که مادر قصد دارد دکمه‌ لباسش را بسته یا جوراب پایش کند با لجبازی‌های او مواجه می‌شود. 

سرگرمی های مورد علاقه 
گوش دادن به موسیقی یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه تازه‌وارد در ۱۴ ماهگی است و نه تنها او را آرام خواهد کرد بلکه یکی از راهکارهای مؤثر برای کمک به رشد فکری و شناختی نوپا است. 
گوش دادن به موسیقی او را با انواع آواها آشنا خواهد کرد و ذهن تازه‌وارد را برای درک مفاهیم جدید آماده می‌سازد. 
کوچولو در این سن دوست دارد در کنار پدر و مادر بازی کند و حضور غریبه‌ها او را خجالت‌زده می‌کند. 
مهارت‌های گفتاری، شنوایی و تشخیصی تازه‌وارد در این ماه بسرعت در حال تکامل یافتن است. 

او پس از شنیدن نام خود و پدر و مادرش واکنش مثبت نشان می‌دهد و هر روز کلمات جدیدتری به دایره واژگانش اضافه می‌شود. 
بازگویی کلماتی که کوچولو آنها را ادا می‌کند در قالب جمله‌های طولانی و تکرار آنها به رشد حافظه و یادگیری بهتر او کمک می‌کند. 
برخاستن و نشستن مهارتی است که بیشتر از نیمی از کودکان ۱۴ ماهه قادر به انجام آن هستند. کوچولو در این سن نه تنها مهارت راه رفتن را آموخته است، بلکه ممکن است

به طرف عقب و در مسیری مخالف گام بردارد و والدینشان را غافلگیر کند. 
بسیاری از کودکان در ۱۴ ماهگی مشتاق هستند تا واژه‌های متضاد، کلماتی را که به تازگی مفهوم آن را آموخته و از زبان والدین شنیده یا وقتی پدر و مادر او را از انجام کاری بازمی‌دارند، علت را بفهمد. 

خواب کوچولو 
خواب کوچولو در این ماه ممکن است کم شود، اما به‌طور میانگین، تازه‌وارد در ۱۴ ماهگی به‌طور متوسط ۱۱ ساعت در طول شب خوابیده و ۲ بار در روز به مدت ۲ تا ۵/۲ ساعت به خواب می‌رود. 

وزن ایده‌آل برای تازه‌وارد در این ماه هشت تا ۹ کیلوگرم است که به فاکتورهایی مانند جنسیت و قد بستگی دارد. به‌طور کلی کوچولو در سال دوم زندگی بین ۴/۱ تا ۶/۲ کیلوگرم بر وزن او اضافه می‌شود و قد او به‌طور متوسط به ۷۰ تا ۷۵ سانتیمتر می‌رسد. 

تمایز قائل شدن بین طعم غذاهای مورد علاقه تازه‌وارد، استفاده از حس شنوایی برای یادگیری، لذت بردن از هل دادن یا کشیدن ماشین‌های اسباب‌بازی یا وسایل بازی چرخ‌دار و ورق زدن کتاب از جمله مهارت‌هایی است که کودک در ۱۴ ماهگی انجام می‌دهد. 
کوچولو در این سن به‌راحتی میان خویشتن و دیگران هنگامی که تصویر خود را در آینه می‌بیند، تفاوت قائل می‌شود. 
پوشیدن کفش، غذاخوردن با قاشق، حمام کردن و انجام کارها به تنهایی که به معنای آغاز خودمختاری کودک است از دیگر مهارت‌هایی است که بسیاری از کوچولوهای ۱۴ ماهه از انجام آن لذت می‌برند. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =