خانواده‌ها فرزندانشان را از کودکی به کتابفروشی ببرند

برای ما به عنوان نویسنده و مترجم بازدید از کتابفروشی‌ها بهترین تفریح و سرگرمی است و به همان اندازه که از گوش دادن به موسیقی لذت می‌بریم، وقتی در کتابفروشی‌ها گشت می‌زنیم از دنیایی وارد دنیایی دیگر شده و از دیدن و خواندن تازه‌های نشر لذت می‌بریم. اما متاسفانه خانواده‌های ما، همراه کودکانشان به گشت زدن در کتابفروشی‌ها نمی‌پردازند.

همان‌گونه که خانواده‌ها علاقه زیادی برای به رفتن به فروشگاه‌های بزرگ دارند و مدل‌های جدید، برندهای جدید و خوراکی‌های جدید توجه آنها را جلب می‌کند و خرید کردن و مصرف کردن را جزئی از تفریحات روزمره‌شان به حساب می‌آورند، می‌توانند نیم‌نگاهی هم به کتاب و کتابفروشی داشته باشند.

اگر خانواده‌ها از سن کودکی فرزندانشان را به کتابفروشی‌ها ببرند و برای خریدن و خواندن کتاب‌ها وقت صرف کنند و به تازه‌های کتاب توجه نشان دهند کودکانشان نیز به کتابخوانی علاقه‌مند می‌شوند. ذائقه ما در حوزه کتاب صفر است.

وقتی از بچه‌ها درباره کتاب‌هایی که برایشان تولید می‌شود، می‌پرسیم چیزی نمی‌دانند. باید برایشان انگیزه به وجود آوریم و در این میان خانواده‌ها نقش بسیار مهمی دارند. خانواده‌ها علاوه بر نقش خودشان باید نقشی را که آموزش و پرورش در ترویج کتابخوانی در بچه‌ها باید ایفا کند و نمی‌کند هم باید اجرا کنند.

در جایی که کتابی در کلاس‌ها به دانش‌آموزان معرفی نمی‌شود و معلمان تازه‌های نشر را نمی‌شناسند، کتاب نمی‌خوانند و اطلاعات زیادی درباره کتاب‌ها ندارد چگونه می‌توان انتظار داشت دانش‌آموزان را به کتابخوانی تشویق کنند و کتاب‌های مختلف را به آنها معرفی کنند.

آموزش و پرورش باید انقلابی فرهنگی در این حوزه ایجاد کند و فضاهایی را در کلاس‌های درس ایجاد کند تا دانش‌آموزان به راحتی به کتاب و تازه‌های نشر دسترسی داشته باشند و آنها را مطالعه کنند. همچنین معلمان آموزش و پرورش نیز باید مطالعه داشته باشند تا بتوانند دانش‌آموزان را راهنمایی کنند.

خبرگزاری ایبنا

مهناز عسگری، مولف و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هشت =