زمانی که نوجوان ۱۰ ساله عملکرد یک کودک ۵ ساله را دارد.

عقب ماندگی ذهنی اختلالی است که با عملکرد هوشی زیرحد طبیعی و اختلال در مهارت های انطباقی مشخص می گردد. منظور از مهارت‌های انطباقی انجام کارهایی است که در هر سن خاص به طور معمول از فرد انتظار می رود.

یاسمی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عقب ماندگی ذهنی یک بیماری مغزی است که سن عقلی فرد از سن زمانی او عقب مانده و کمتر است و علت عقب ماندگی ذهنی در بیشتر موارد معلول نیست در این بیماری ممکن است کودکی ۱۰ سال داشته باشد ولی از نظر عقلی و روانی مانند کودک ۵ ساله باشد.

وی افزود: در ایجاد عقب ماندگی های ذهنی علاوه بر عوامل ارثی مواردی همچون ازدواج های فامیلی، عفونت های مادر در دوره بارداری مانند سرخجه و سیفلیس نیز موثر است.

برای پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی خانم ها باید قبل از بارداری درسن ۲۰ سالگی و پس از ۳۵ سالگی با پزشک مشورت کرده و بدون اجازه پزشک هیچ دارویی مصرف نکنند. در صورت داشتن کودک مبتلا به عقب ماندگی ذهنی و یا مسابقه عقب ماندگی ذهنی در خانواده قبل از بارداری با پزشک مشورت کنند.
این متخصص با خانواده بیمار عقب مانده ذهنی توصیه کرد: از داشتن چنین کودکی احساس ناراحتی نکنند کودک را تحقیر و تنبیه نکنند و اجازه ندهند دیگران او را مسخره کنند و یا به او آزار برسانند به تغذیه، واکسیناسیون و بهداشت عمومی کودک مانند سایر کودکان خود توجه کنند.

انتظار والدین از فرزند باید برابر توانایی هوشی او باشد در آموزش او سعی و کوشش بیشتری نمایند. افراد بزرگسال عقب مانده را تشویق کنند که کار و حرفه ساده ای بیاموزند. سعی کنند توانایی های فرد عقب مانده را بالا ببرند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 10 =