آیا این تب است؟

یک بوسه کوچک از پیشانی کودک و یا قرار دادن دست به آرامی بر روی پوست او کافی است تا متوجه شوید او تب دارد. به هرحال، این روش اندازه گیری دمای بدن ( موسوم به دمای لمسی ) به فردی بستگی دارد که تب را احساس می کند و نمی خواهد دما را دقیق بسنجد.
برای اینکه تب معلوم شود از دماسنج استفاده کنید ( یعنی زمانی که دمای بدن کودک بالاتر از میزان های زیر باشد):

· ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت ( ۳۸ درجه سانتی گراد) در ناحیه مقعد ( پشت کودک)
· ۹۹.۵ درجه فارنهایت ( ۳۷.۵ درجه سانتی گراد) در دهان
· ۹۹ درجه فارنهایت ( ۳۷.۲ درجه سانتی گراد) در زیر بغل

اما اینکه تب چقدر بالاست نشان نمی دهد که حال کودک تا چه اندازه بد است. یک سرماخوردگی ساده یا یک عفونت ویروسی دیگر گاه می توانند موجب یک تب نسبتاً شدید شود ( در دامنه ۱۰۴ –۱۰۲ درجه فارنهایت / ۴۰ –۳۸.۹ درجه سانتی گراد ) اما این معمولاً نشانه وجود مشکل خطرناک نیست. عفونت های خطرناک ممکن است موجب تب نشوند و حتی ممکن است دمای عادی بدن –به ویژه در نوزادان –را به طور غیرعادی پایین بیاورند.
از آنجایی که تب می تواند بالا و پایین برود ممکن است کودک دچار لرز شود زیرا وقتی دمای بدن افزایش می یابد بدن می کوشد گرمای زیاد تولید کند. ممکن است کودک عرق کند زیرا هنگامی که دمای بدن شروع به پایین آمدن می کند بدن گرمای اضافی را آزاد می کند.
گاه کودکانی که تب دارند تندتر از حالت عادی نفس می کشند و ممکن است ضربان قلبشان افزایش یابد. اگر کودک هنگام نفس کشیدن مشکل دارد، تندتر از حالت عادی نفس می کشد، یا پس از پایین آمدن تب، تندتر نفس می کشد باید با دکتر تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + ده =