تب و گرفتن درجه حرارت کودکتان

شاید تاکنون به خاطر سرخ شدن صورت فرزندتان، عرق کردن و یا داغ شدن او نیمه شب بیدار شده باشید. پیشانی فرزند کوچکتان گرم است. شما بلافاصله متوجه می شوید که او تب دارد اما نمی دانید چه باید بکنید. آیا باید دماسنج را از دهان او خارج کنید؟ باید او را به دکتر ببرید؟
در کودکان سالم، تب اغلب نشانه بیماری خطرناک نیست. اگرچه ممکن است تب هنگام بالا رفتن دمای بدن کودک، وحشتناک به نظر برسد اما تب به خودی خود ضرری ندارد و درواقع می تواند خوب باشد –تب نشانه روش مبارزه بدن با عفونت است. و لازم نیست که همه تب ها را درمان کنید. به هرحال، تب شدید موجب ناراحتی کودک می شود و مشکلاتی مانند کم شدن آب بدن را بدتر می کند.
در ادامه اطلاعات بیشتری درباره تب، چگونگی اندازه گیری میزان تب و درمان آن و زمان مراجعه به پزشک ارائه شده است.

وجود تب
تب زمانی اتفاق می افتد که “ترموستات” درونی بدن بیشتر از میزان نرمال آن شود. این ترموستات در بخشی از مغز موسوم به هیپوتالاموس یافت می شود. هیپوتالاموس می داند که دمای بدن شما باید چقدر باشد ( معمولاً حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت یا ۳۷ درجه سلسیوس) و پیام را به بدن تان ارسال می کند تا دما را در همین حد نگه دارد.
دمای بدن بیشتر انسان ها در طول روز کمی تغییر می کند: هنگام صبح، معمولاً دمای بدن کمی پایین تر است و حول و حوش غروب کمی بیشتر می شود و هنگامی که کودکان بازی می کنند و یا ورزش می کنند دمای بدنشان می تواند نوسان یابد.
با این حال گاه هیپوتالاموس در واکنش به عفونت، بیماری یا به دلایل دیگر، دمای بدن را افزایش می دهد. پس چرا هیپوتالاموس به بدن دستور می دهد که دمای خود را تغییر دهد؟ پژوهشگران براین باورند که بالارفتن دمای بدن به معنای روش مبارزه بدن با میکروب هایی است که موجب عفونت می شوند و با این کار موجب می شود بدن جای امنی برای میکروب ها نباشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =