چگونه از مشکلات هنگام لباس پوشیدن و تعویض یکساله خود بکاهیم؟

از زمانی که کودک یکساله تان بتواند روی پای خود بایستد و چندقدمی بردارد احتمالاً از این که او را به پشت بخوابانید و لباس هایش را تعویض کنید مقاومت می کند.

بعضی اطفال در این گونه موارد دست و پا می زنند وول می خورند و پدر و مادر را به ستوه می اورند اما بهرحال باز هم اجازه می دهند کارتان را انجام دهید. بعضی دیگر برای سر پا ایستادن می جنگند، لگد و کتک می زنند گویی شما سعی دارید دست و پایش را ببندید و ترکشان کنید! از آن جا که بایستی هر روز به دفعات لباس و پوشک فرزندتان را تعویض کنید هر نوع مقاومتی موجب عصبانیت شما خواهد شد. همانند بسیاری از جنبه های رفتاری کودک درک تحرک او در زمانی که برای غلب بر سرکشی و تمرد و مقاومت او تلاش می شود شما را به سادگی هرچه بیشتر از این مرحله عبور می دهد.

هنگامی که طفل یکساله تان سرپا نگه می دارید گویی احساس می کند می تواند بدن خودش را کنترل کند و هنگامی که ازاو می خواهید دراز بکشید و در طول مدت تعویض لباس یا پوشگ آرام و بی حرکت بماند در مقابل خواسته شما مقاومت می کند. اگر او خسته و یا در حال و هوای ناز کردن و خود شیرینی باشد ممکن است همکاری کند. اما اگر احساس استقلال نماید با شما خواهد جنگید.

چنان چه واکنش او شما را عصبانی کند این حالت ممکن است به قدری برای او سرگرم کننده و جالب باشد که سعی کند شما را بیشتر تحریک کند! گاهی پدر یا مادر به قدری عصبانی می شوند که به شدت فریاد می زنند یا حتی کودک را که در مقابل تعویض لباس یا پوشک مقاومت کرده است به باد کتک می گیرند!!
بعضی کودکان در مقابل چنین واکنشی تسلیم می شوند اما عده ای حتی بیش از پیش مقاومت می کنند. بدون توجه به تاثیر یا عدم تاثیر شدن واکنش چنان چه کودکتان برای هربار تعویض لباس یا پوشکش شما را به از دست دادن کنترلتان تحریک کند این عصبانیت تاثیر مثبتی بر روابط کلی شما نخواهد گذاشت.

هنگام تعویض لباس و پوشک ذهن و حواس کودک زیر یک سال از اغلب اوقات می توان با یک اسباب بازی از مسئله منحرف کرد. یک جعبه موزیک یا وسیله دیگری که کودک بتواند در دست بگیرد نیز موثر است. گاهی هم می توانید قطعه ای کوچک نوار چسب به سر انگشتان او بچسبانید و تا زمانی که او موفق به جدا کردن نوار چسب شود کار شما پایان خواهد یافت. تعویض لباس او جلوی آینه نیز شگرد دیگری است. اجازه بدهید او خودش و شما را که شکلک در می آورید و آواز می خوانید در آینه ببینید.

اگر کودکتان از دراز کشیدن خوشش نمی آید سعی کنید در حالت سرپا لباس یا پوشک او را عوض کنید. در این حالت می توان تمام لباس ها و پوشک کودک مگر پوشک بسیار آلوده را عوض کرد. اگر مجبورید در حالت به پشت خوابیده پوشک یا لباس او را عوض کنید. و او دست و پا می زند و تقلا می کند با استفاده از یک بازو و آرنج برای بی حرکت نگه داشتن او وزن خود را روی بالاتنه او نگه دارید و به طرف پاهایش بچرخید. یک قیافه من واقعا جدی می گویم بگیرید و کار خود را به سرعت انجام دهید.

به تدریج که طفل یکساله تان رشد می کند به تقلید از شما و آموختن لباس پوشیدن علاقه مند می شود. جلب همکاری او در پوشیدن شگرد دیگری است که می تواند روش موثری در پوشیدن لباس باشد. به او اجازه دهید لباس هایش را جمع کند و یکی یکی به شما بدهد. خواندن شعر یا سرود کودکانه روش دیگری است که می توانید او را به هنگام پوشیدن لباس با آن سرگرم کنید. بد نیست هنگام پوشاندن لباس این جملات را تکرار کنید: روی سر روی بینی بکش پائین حالا درست شد!
و یا هر شعر و سرودی که به ذهن شما خطور می کند بخوانید تا به این ترتیب بی حرکت ماندن را برای او آسان تر کنید. درهنگام خرید پوشک جدید لباسی را برای او انتخاب کنید که به آسانی بتوانید به او بپوشانید در ضمن دکمه کمتری هم داشته باشد. در انتخاب لباس در نظر داشتن سادگی و آسایش نه پیروی از مد لباس پوشاندن را ساده تر می کند.

اگر بتوانید به مقاومت کودک یکساله تان به عنوان بخشی از تلاش کلی او برای کسب استقلال بنگرید و نه اقدامی برای خراب کردن روزتان، قادر خواهید بود بیشتر اوقات پوشک و لباس او را با کفایت و لیاقت تعویض کنید.

به نقل از کتاب کلیدهای رفتار با کودک یکساله

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 19 =