همسران برتر و اندیشه فرزند پروری قبل از تولد(قسمت اول)

منبع : همسران برتر ؛ دکتر غلامعلی افروز
تاریخ حیات انسانها به این حقیقت گواه است که سلامت ، سعادت ، پویایی و مصونیت فرهنگی و نیک فرجامی هر جامعه عمدتا در گرو وجود پربرکت مادران بصیر ، دلسوز ، فهیم و متعهد است . به بیان دیگر رشد و شکوفایی و شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان در رحم مادر آغاز می گرددو در دامان پر مهرش تداوم می یابد.
مادران بیشترین مسئولیت را در تربیت اخلاقی ، فکری و اجتماعی فرزندان عهده دار هستند.
بنابراین با توجه به اهمیت و حساسیت فوق العاده دوران بارداری از جهات مختلف زیستی و روانی و عنایت به این نکته مهم که وقتی کودک متولد می شود ، ۹ ماه از حیات هدفمند او گذشته و مراحلی از تاثیر پذیری و یادگیری را پشت سر گذاشته است ، شایسته است که همسران برتر به موراد زیر توجه کنند.

۱. همه بانوان باردار ، دوران بارداری را سال اول حیات پر فراز و نشیب فرزند خود محسوب کنند و لحظه ای از اندیشه و رفتارهای تربیتی غافل نباشند.

۲.  از آنجا که به فرموده رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم)مقام و منزلت مادران باردار همانند مجاهد در راه خدا است ، شایسته است همواره با وضو باشند . زیرا وضو یک شست شوی عادی نیست . وضو به عنوان یک عمل زیستی ، حرکتی ، روانی و معنوی ، روشنی بخش دل و آرامش گر قلب ، راحتی بخش روان و تمرکز دهنده ذهن است . لذا وضو برای مادر بارداری که رهرو طریق حق است و در بهترین فرصت کلام حق را زمزمه می کند و به درگاه حق راز و نیاز می نماید بس گوارا و دلنشین است.

۳. برخورداری از نگرش مثبت ، سازنده و مولد و انگیزه قوی در جهت احراز قابلیت های مادری برای مادران باردار امری ضروری است .

۴. مادران باردار و همسران فهیم ایشان باید به حفظ بهداشت جسمی و روانی ، بهره مندی از نشاط و سرزندگی در طول دوران بارداری ، دور بودن از محیط های متشنج و فضاهای گناه آلود ، اجتناب از معاشرت با اهل دروغ و بد زبانی و غیبت و کژ اندیشی و عدم مراوده با افراد مضطرب ، ترسو ، حسود ، تنگ نظر ، توجه مداوم داشته باشد ، چرا که حالات روانی معاشران نامطلوب عواطف جنین را آزده می سازد.

۵. مادران باردار می بایست از احساس رضامندی کامل درونی برخوردار باشند و از هر گونه احساسات آزار دهنده ، نگرانی ها ، توهمات و خیالات بیهوده به ویژه در ارتباط با سالم بودن یا ناقص بودن جنین و یا پسر یا دختر بودن آن به دور باشند.

۶. مراجعه مادر به پزشک به طور منظم ، تشکیل پرونده پزشکی و تحت مراقبت بودن در تمام دوران بارداری امری الزامی است. زیرا به هنگام زایمان تدابیر پیش بینی شده پرشکی می تواند بسیاری از مشکلات و پیچیدگی های زایمان ، نارسایی ها و ضایعات احتمالی زمان تولد پیشگیری نماید.

۷. مادران باردار باید برای حفظ سلامت عمومی خود و عدم ابتلا به بیماریهای عفونی و مسری مانند سرخجه در دوران بارداری و بخصوص در ماههای اول تلاش کنند.
بر اساس تحقیقات انجام شده در صد قابل توجهی از نوزادان مادرانی که در دوران بارداری به سرخجه مبتلا شده اند به گونه ای دچار نارسایی های ذهنی یا جسمی گردیده اند.
ادامه دارد…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 1 =