کودکانتان را از کتاب گریزان نکنید!

یک روانشناس کودک با بیان اینکه واکنش و عصبانیت احتمالی والدین در پی خراب کردن کتاب بوسیله کودک می‌تواند در گریزان کردن او از کتاب نقش داشته باشد، به خانواده‌ها توصیه کرد: با این کار کودکانشان را از کتاب گریزان نکنند. کتاب خوب برای کودکان کتابی است که متناسب با رده سنی آنان انتخاب شده باشد.

عظیمی درک کودک را در انتخاب کتاب مناسب برای او حائز اهمیت دانست و افزود: برای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان باید میزان درک آنها را هم در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر یک کودک پنج ساله بیش از سن و سالش توان درک مسائل را دارد و تیزهوش است می توان کتاب‌های رده‌های سنی بالاتر را هم برای او تهیه کرد. کتاب خوب برای کودک کتابی است که با در نظر گرفتن رشد عقلی و درک کودک انتخاب شده باشد. کتاب‌های خوب برای کودکان را کتاب‌هایی دانست که باعث یادگیری کودک شده و در افزایش درک زبانی او نقش داشته باشند.

وی با تاکید بر نقش کتاب در رشد شناختی کودک، گفت: کتاب می‌تواند در پرورش کودک از جهات مختلف نقش مهمی داشته باشد. توجه به مفاهیم تربیتی را در انتخاب کتاب خوب برای کودکان مهم دانست و افزود: کتاب‌ها باید بر اساس میزان رشد یافتگی و یا رشد نیافتگی کودک انتخاب شوند.

کتاب‌های خوب کتاب‌هایی هستند که اصول روانشناسی در نگارش آنها در نظر گرفته شده باشد، افزود: برخی از کتاب‌ها ممکن است احساسات و عواطف بدی مثل ترس را در کودک ایجاد کنند که تهیه آنها برای کودکان توصیه نمی شود.

وی آگاهی خانواده ها برای خرید کتاب برای کودکانشان را مهم دانست و گفت: توصیه می‌شود والدین برای انتخاب کتاب خوب برای کودکانشان به راهنمای کتاب کودک مراجعه کرده و یا با روانشناسان کودک مشورت کنند.

در ادامه از خانواده‌ها خواست تا برای کودکانشان کتابهایی بخرند که جنس آنها خوب بوده و به عنوان مثال خیلی زود پاره نشوند و یا اگر کودک آنها را پرت کرد و یا روی آنها آب ریخت خراب نشوند، زیرا پاره شدن و خراب شدن کتاب می‌تواند تاثیر منفی در گرایش کودک به کتاب و مطالعه داشته باشد.

توصیه نمی‌شود که خانواده‌ها برای کودکانشان کتاب‌های گرانقیمت بخرند، زیرا بازیگوشی و پاره کردن و خراب کردن کتاب توسط کودک اجتناب ناپذیر بوده و گرانقیمت بودن کتاب می‌تواند واکنش و عصبانیت والدین را از خراب شدن آن کتاب در پی داشته باشد. واکنش و عصبانیت احتمالی والدین در پی خراب کردن کتاب بوسیله کودک می‌تواند در گریزان کردن او از کتاب نقش داشته باشد.

وی بهترین کتاب‌ها برای کودکان در سنین سه سالگی را کتاب‌های تصویری دانست که حاوی مفاهیم رنگ ها باشد و گفت: این کتاب‌ها می‌تواند در بالا بردن درک مفاهیم تصویری در کودک موثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

عظیم عظیمی، روانشناس کودک

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =