رعایت بهداشت تغذیه در روزهای نوروزی

کودکان ما همواره درگیر دو گونه از بیماری های گوارشی می شوند.

الف : پرخوری و خوردن مواد پر انرژی با میزان فیبر پایین، و یبوست

ب: تغذیه در مسیر مسافرت و مشکلات گوارشی به دلیل اختلالات حرکتی دستگاه گوارش (اسهال و یبوست)، ایجاد عفونت های دستگاه گوارش (ٱنتریت ها)

برای پیشگیری از مورد اول که به ویژه بیشتر برای کودکان پیش می آید وآن ها را دچار یبوست و در مرحله ی بعد دل پیچه می کند، مصرف کمتر مواد پر انرژی مانند پسته، ‌فندق، گردو و شیرینی ها توصیه می شود.

گاهی نمی توان جلوی پرخوری کودکان را در مهمانی ها گرفت. بنابراین، بهتر است آجیل عید خود را از انواعی تهیه کنید که ترکیبات ملین و فیبردار مانند انجیر، ‌آلو، کشمش و توت داشته باشد.

اگر شما نقشی در تهیه ی این مواد ندارید، می توانید در روزهای عید غذاهایی درست کنید که دارای فیبر بالا هستند، مانند خورش های حاوی سبزی، کوکو سبزی و … تا اگر کودک تان پرخوری کرد، سبزی ها به تحریک دستگاه گوارش کمک کنند.

در طول سفر حتما همه خانواده از آب معدنی بنوشید و هرگز از آبخوری های عمومی که تنها یک لیوان دارند و همه از همان لیوان آب می نوشند، استفاده نکنید. شایع ترین علت عفونت های دستگاه گوارش، مصرف آب و غذای آلوده است.

چه در خانه چه در سفر، در اولین روزهای بهاری، میوه های نوبرانه ی بهاره خیلی طرفدار دارند، از جمله چاقاله بادام که در ظاهر خیلی تمیز به نظر می رسند و بیشتر مردم بدون شستن دوباره آن ها با افزودن نمک مصرف می کنند.

شست و شوی اولیه ی بیشتر این نوبرانه ها غیر بهداشتی است و لازم است دوباره آن ها را به دقت شست.

در بیشتر مراکز گردشگری و زیارتی، دوره گردها و دستفروش ها از فرصت استفاده می کنند و خوراک های ناسالم خود را به مشتریان و مسافران تشنه و گرسنه ارائه می دهند.

در استفاده از خوراک هایی مانند لواشک، آب میوه های سنتی مانند آب زرشک و آب آلو بسیار مراقب باشید.

این خوراک ها همواره به گونه ای غیربهداشتی در محیط های آلوده تهیه می شوند. همچنین از مصرف بستنی یا فالوده ی سنتی نیز خود داری کنید، زیرا تهیه و جابه جایی آن ها بیشتر با افزایش بار میکروبی همراه است. در این موارد بهتر است از بستنی های بسته بندی و پاستوریزه استفاده شود.

منبع: کتابک

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 18 =