بیماری های مربوط به سلول های قرمز خون

بیشتر اوقات عملکرد خون بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد، اما گاهی اوقات وجود بی نظمی ها و اختلالاتی در خون، بیماری هایی را به وجود می آورد. بیماری های خونی که بیشتر بر روی کودکان اثر می گذارد، می تواند شامل هر سه نوع سلول خونی باشد. انواع دیگر بیماری های خونی، پروتئین ها و مواد شیمیایی موجود در پلاسمای خون که مسئول لخته شدن خون هستند را درگیر می کند. رایج ترین شرایطی که بر روی RBCها تاثیر می گذارد، آنمی یا کم خونی است. آنمی بیماری است که در آن تعداد سلول های قرمز موجود در خون از حد طبیعی کمتر است. در بیماری آنمی، مقدار هموگلوبین خون کاهش می یابد. از نشانه های این بیماری می توان به رنگ پریدگی، ضعف، تندی ضربان قلب و رشد کم در اطفال و کودکان اشاره کرد که به خاطر کاهش ظرفیت حمل اکسیژن در خون ایجاد می شود. به طور خاص بیماری آنمی می تواند به علت اختلال در تولید RBCها و سرعت تخریب غیر معمول آن ایجاد شود. در موارد بسیار وخیم آنمی مزمن، بیمار ممکن است به تزریق RBCیا تزریق کل خون نیاز داشته باشد . بیماری آنمی که به علت اختلال در RBCایجاد می شود، می تواند باعث کاهش در تولید سلول های قرمز خون شود.

آنمی ناشی از فقر آهن
یکی از معمول ترین نوع آنمی به شمار می آید. این نوع آنمی در کودکان و نوجوانانی رخ می دهد که وعده های غذایی آنها آهن کمی دارد و یا مقدار RBCهای زیادی را از طریق خونریزی از دست داده اند. نوزادان نارس، کودکان با تغذیۀ نامناسب، دختران نوجوانی که پریود ماهیانه دارند و افرادی که به علت بیماری خون زیادی را از دست می دهند مانند بیماری های التهابی روده، نسبتاً بیشتر به آنمی فقر آهن مبتلا می شوند.

مسمومیت با سرب
وقتی که سرب به بدن انسان وارد می شود، مقدار زیادی از آن به RBCها می رود و در تولید هموگلوبین اختلال به وجود می آورد که باعث ایجاد آنمی می شود. مسمومیت با سرب به طور موقت باعث آسیب به بافت هایی مانند مغز و سیستم عصبی می شود. اگر چه مسمومیت با سرب امروزه کمتر اتفاق می افتد اما هنوز به عنوان یک مشکل در شهر های بزرگتر ممکن است رخ دهد به عنوان مثال کودکان کم سال ممکن است با کندن خورده های رنگ دیوارهای ساختمان های قدیمی و بلعیدن این ذرات که حاوی سرب هستند، دچار این بیماری شوند.

آنمی به علت بیماری های مزمن
کودکانی که دارای بیماری های مزمن (مانند سرطان یا ویروس های عفونی مختل کنندۀ سیستم ایمنی بدن) هستند، معمولاً به عنوان عوارض بیماریشان دچار آنمی می شوند.

آنمی به علت وجود بیماری های کلیوی
کلیه ها هورمونی به نام اریتروپویتین را ترشح می کنند که این هورمون تولید سلول های قرمز در مغز استخوان را تحریک می کند. بیماری های کلیوی می نواند در تولید این هورمون اختلالاتی به وجود بیاورد.

به نقل از سایت سلامت کودک

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =