تمریناتی برای تشخیص شکل از زمینه برای بهبود خواندن و درک مطلب

در این تمرین ها توانایی کودک را در کشف شکل های پنهان می توان تقویت کرد تداخل خطوط و اشکال ممکن است باعث سردر گم شدن کودک شود که این خود نشانه ای از مشکل کودک در تشخیص شکل از زمینه است .بر اساس نظر متخصصین ا مر تعلیم وتربیت گاهی دانش اموزان در تجزیه و تحلیل و ترکیب کلمات، عبارات و پاراگراف های نوشته شده دچار مشکل می گردند و نمی توانند بر موردی که از او خواسته می شود تمرکز کند و ان را در زمینه دیداری تفکیک کند (لرنر-۱۳۸۴).

دانش اموزی که در این قسمت مشکل دارد یک حرف یا یک کلمه را در یک متن به راحتی تشخیص نمی دهد مثلا ت را با ث ،ن، پ، ب اشتباه می گیرد ویا با دیدن یک کلمه دچار سردر گمی می شود.

تقویت این بخش باعث تشخیص حروف و کلمات از حروف و کلمات اطرافشان ،تجزیه و تحلیل و ترکیب کلمات که برای خواندن کلمات، عبارات و پاراگراف ها مهم است می شود. اگر این ضعف در دوران پیش دبستان ترمیم نشود ،در دوران دبستان موجب بروز مشکلات خاصی مخصوصا در خواندن می شود و با توجه با اینکه خواندن زیر بنای دروس است به طبع ان،نوشتن،املا و ریاضیات را نیز درگیر می کند.

برای رفع این مشکل نیز می توان فعالیت های زیر را انجام داد:

۱-در کارتی که اشکال هندسی گوناگون دارد از کودک می خواهیم که دور شکل هندسی خاصی را خط بکشد.

۲-در داخل یک صفحه حروفی که شبیه همدیگر هستند مثل ب –ث- ت- ن- ویا ح- خ –چ –ج را بنویسیم و از او بخواهیم دور حرفی را که ما از او خواسته ایم خط بکشد.

۳- از دانش اموز می خواهیم شکل خاصی را در زمینه ای مانند نقاشی در هم پیدا کند.

۴- از دانش اموز می خواهیم دور حرف خاصی را در یک کتاب داستان یا یک برگه روزنامه جدا کند.

۵- نقاشی یا طرح هایی را که در ان ها تصاویر پنهان وجود دارد به دانش اموز داده و از وی می خواهیم تصاویر مورد نظر را پیدا کند.

” کانال آموزش و درمان اختلالات یادگیری”

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =