کودکان با تلویزیون چه رابطه ای باید داشته باشند؟؟

تماشاى تلویزیون یک سرگرمى اساسى است که بر کودکان و نوجوانان تأثیر مى‏گذارد. کودکان آمریکایى به طور متوسط ۳ تا ۴ ساعت روز را به تماشاى تلویزیون مى‏گذرانند. تا زمان فارغ‏التحصیل شدن از دبیرستان، آنها به جاى بودن در کلاس درس، بیشتر وقت خود را صرف تماشاى تلویزیون مى‏کنند. 

تلویزیون ضمن آنکه افراد را سرگرم مى‏کند و جنبه اطلاع‏رسانى دارد، ممکن است به روش‏هاى ناخوشایندى کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. 

زمانى که صرف تماشاى تلویزیون مى‏شود، از دیگر فعالیت‏هاى مهم نظیر مطالعه، تکلیف مدرسه، بازى‏کردن، معاشرت‏هاى خانوادگى و رویدادهاى اجتماعى جدا مى‏باشد. کودکان اطلاعاتى را از تلویزیون مى‏گیرند که ممکن است نامناسب یا نادرست باشد. 

کودکان نمى‏توانند تفاوت بین تخیلات تلویزیونى و واقعیت را تشخیص دهند. آنها تحت تأثیر هزاران آگهى بازرگانى قرار مى‏گیرند که بیشتر در مورد الکل، تنقلات (شیرینى و آجیل)، غذاهاى حاضرى و اسباب‏بازى‏هاست.

کودکانى که دقت زیادى را صرف تماشاى تلویزیون مى‏کنند به احتمال زیاد: 
نمره‏هاى کمترى در مدرسه مى‏گیرند. 
کمتر مطالعه مى‏کنند. 
زمان کمترى را به ورزش اختصاص مى‏دهند. 
افزایش وزن پیدا مى‏کنند. 

گاهى اوقات خشونت، سوء استفاده‏هاى جنسى و افراط در مصرف الکل و مواد مخدر، مضمون برنامه‏هاى تلویزیونى هستند. کودکان تأثیرپذیر ممکن است تصور کنند که آنچه در تلویزیون مى‏بینند، واقعى، مطمئن و قابل قبول است. در واقع تلویزیون کودکان را در معرض رفتارها و نگرش‏هایى قرار مى‏دهد که ممکن است شدید بوده و به سختى ادراک شوند. اما والدین واقع‏بین باید اطمینان داشته باشند که کودکان مى‏توانند از تلویزیون تجارب مثبتى نیز کسب کنند. 

شما به عنوان یک والد خوب مى‏توانید با انجام کارهاى زیر به کودکان کمک کنید. 
برنامه‏هاى تلویزیون را به همراه کودکان‏تان تماشا کنید. 
برنامه‏هایى را که براى رشد کودک مناسب هستند، انتخاب نمایید. 
براى تماشاى تلویزیون محدودیت قائل شوید. (هر روز یا هر هفته). 
هنگام صرف غذا و زمان مطالعه، تلویزیون را خاموش کنید. 
هنگام پخش برنامه‏هاى نامناسب براى کودکان، تلویزیون را خاموش کنید. 

اجازه ندهید کودکان برنامه‏هاى طولانى‏مدت و غیر مناسب تلویزیون را نگاه کنند، اما به آنها کمک کنید برنامه‏هاى مخصوص خودشان را انتخاب نمایید. 
برنامه‏هایى را برگزینید که براى رشد و تحول کودک مورد نیاز است. معمولاً مصاحبه‏هاى تلویزیونى و سریال‏هاى مخصوص بزرگسالان براى کودکان مناسب نمى‏باشند. 

کودکان در هنگام تماشاى تلویزیون باید از انجام کارهاى دیگر پرهیز کنند. زمان مطالعه مخصوص یادگیرى است نه نشستن مقابل تلویزیون و انجام تکالیف. همچنین زمان صرف غذا وقت مناسبى براى دور هم نشستن اعضاى خانواده و صحبت کردن است نه تماشاى تلویزیون. 

با کودکان در باره آنچه در تلویزیون دیده‏اند بحث و مناظره کنید و به رفتارهاى مثبتى نظیر مشارکت، دوستى و ارتباط با دیگران اشاره نمایید. 

همزمان با تماشاى تلویزیون، حوادث تاریخى، کتاب‏ها، مکان‏هاى دیدنى و وقایع شخصى را نیز مرور کنید. 

از کودکان خود بخواهید آنچه را در تلویزیون مى‏بینند با حوادث واقعى مقایسه کنند. 
در مورد نقش تبلیغات و تأثیرشان بر خرید بحث کنید. 
کودکان‏تان را تشویق نمایید تا در مسابقات تلویزیونى و ورزش‏ها شرکت کنند. 

با انجام این رهنمودها، کودک‏تان یاد مى‏گیرد که از تلویزیون به شیوه صحیح و مثبتى استفاده نماید. کوشش کنید تماشاى تلویزیون براى شما و کودک‏تان یک فعالیت جدى باشد! 
منبع: پیام زن

مترجم: پگاه امیردیوانى 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =