سرشت کودکان سه ساله

کلود درباره لباس هایی که می پوشید بی اندازه بهانه گیر و مشکل پسند بود. او هیچ لباس نویی را تا بارها و بارها شسته نمی شد نمی پوشید. از پوشیدن لباسهای یقه اسکی شلوارهای کمر تنگ و هر نوع لباس پشمی جداً امتناع می کرد و اصرار داشت که لباس هایش فاقد هرگونه برچسب یا علائم خاصی باشد.

کلود از جمله کودکانی است که سرشتی سخت گیر و مشکل پسند دارند. سرشت هر فرد بر روش کنار آمدن و هماهنگ شدن او با جهان پیرامونش تاثیر میگذارد. آگاهی از سرشت کودکان برای پدر و مادر لازم و ضروری است.

سرشت چیست؟
سرشت مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی است. سرشت کودک از نه ویژگی یا صفت مشخص تشکیل شده است: سطح فعالیت، حواس پرتی، شدت واکنش، نظم و ترتیب، پایداری، آستانه احساس، کنار آمدن با محیط یا ترک آن، انعطاف پذیری و خلق و خو.
این ویژگی ها به روش های گوناگون با یکدیگر تلفیق می شوند و سه نوع شخصیت اصلی را ایجاد می کنند: آسان گیر، دیرانس، سخت گیر و بدقلق.

هر سه نوع شخصیت طبیعی هستند و هیچ روشی برای پیش بینی نوع سرشت کودک وجود ندارد. تمام اعضای یک خانواده الزاماً دارای یک سبک شخصیتی و سرشتی نیستند یکی از فرزندان ممکن است دارای شخصیت سخت گیر و بدقلق و دیگری دارای شخصیت آسانگیر باشد. در صورتی که والدین و فرزندانشان دارای سبک های سرشتی متفاوتی باشند، برای هماهنگی و کنار آمدن افراد خانواده با یکدیگر، چالش ویژه ای وجود خواهد داشت.

کودک آسان گیر
کودک آسان گیر معمولاً شاد پذیرای تجربه های جدید انعطاف پذیر و تا حدودی احساساتی است. عادات و رفتارهای منظم در او به خوبی ایجاد می شود و بنابراین رفتارهای او نسبتاً قابل پیش بینی است.
کودک آسان گیر به سهولت و با آرامش با چالش های سه سالگی رو به رو می شود او به خوبی قادر است با کودکان هم سن و سال خود کنار بیاید. خلق و خوی شاد او موجب محبوبیت او نزد بزرگسالان می گردد. او به راحتی شراکت و رعایت نوبت را می آموزد. گاهی میل دارد رئیس و سرپرست باشد و گاهی نیز به پیروی از دیگران راضی و قانع است. 

دامنه توجه او کافی و مناسب است و از بازی های پرجنب و جوش و نیز از بازی های آرام و بی صدا لذت می برد. این کودک به آرامی و آسانی با تغییراتی که در خانواده رخ می دهد مانند رفتن به مهدکودک یا تولد نوزاد جدید خود را تطبیق می دهد.

کودک دیر انس
کودک دیر انس دارای سطح فعالیت کند و آرامی است. او به هنگام مواجهه با موقعیت جدید تمایل دارد که خود را کنار بکشد و از پآن دوری کند. در سازگاری با محیط و اطرافیان کند است و در ابراز هیجانات و احساسات آهسته و دیر عمل می کند.
شروع مهدکودک برای کودک دیر انس یک چالش واقعی است و حتی در صورت آماده و مشتاق بودن واکنش اولیه او منفی است. این حالت نباید به عنوان امتناع کامل از مدرسه رفتن تلقی شود. باید به خاطر داشت که کودک دیر انس برای تطبیق دادن خود با امور جدید به زمان نیاز دارد.

با برنامه ریزی می توان به این کودکان کمک کرد تا با موفقیت به مهد یا مدرسه وارد شوند. ترتیبی بدهید تا کودک بتواند قبل از شروع مهد یا مدرسه از کلاس درس بازدید کند. چنان چه کودک شکل کلاس و محل قرار گیری لوازم و اشیای آن را بداند احساس آرامش بیشتری خواهد داشت. بسیاری از مدارس برای کودکان خردسال دارای برنامه ورود تفریحی هستند. این برنامه ممکن است شامل چندین بازدید و نشست کوتاه با تعداد کمتری از کودکان قبل از گرد هم آمدن تمام دانش آموزان کلاس به عنوان یک گروه کامل باشد.حضور یکی از والدین یا یک دوست صمیمی طی چند روز در کلاس راه حل دیگری برای این مسئله است تا کودک به برنامه روزانه جدید عادت کند.
کودکان دیرانس بهرحال دوستانی می یابند و در موقعیت های اجتماعی موفقیت هایی نیز به دست خواهند آورد. آن ها فقط به بصیرت و پذیرشی احتیاج دارند که والدین می توانند همراه با محبت در اختیار آنان قرار دهند.

کودکان سخت گیر و بدقلق
کنار آمدن با کودک سخت گیر و بدقلق برای والدین یک چالش است. او فعال و حواس پرت است و هنگام رو به رو شدن با چیزهای جدید عقب نشینی می کند. خلق و خوی کودک سخت گیر پرتنش و منفی است. ضرباهنگ جسمی او نامرتب است. 
کودک سخت گیر و بدقلق دارای آستانه حسی پایین است. کلود این مسئله را در حساسیت زیاد نسبت به لباس هایش نشان می دهد.
این نوع کودکان پرشور و حرارت هستند البته در مورد این گونه کودکان استفاده از این اصطلاح ترجیح داده می شود زیرا بار مثبت تری نسبت به عبارت سخت گیر و بدقلق دارد.

به نقل از کتاب کلیدهای رفتار با کودک سه ساله

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + هشت =